Maak een ACCOUNT

*

*

*

*

*

*

Wachtwoord vergeten?

*

Ontspanningstechnieken

Methode van Dixhoorn

Methode Van Dixhoorn is gericht op ontspanning en adembewustwording.
Men leert om bewust te ontspannen en de natuurlijke ontspannen ademhaling wordt hersteld.
De oefeningen kunnen liggend, zittend of zelfs staand gedaan worden, al naar gelang wat nodig is op dat moment (in de groep of individueel). Soms kan n.l. een te rustige omgeving onrustig maken.
Een rustfase tussen twee activiteiten is van belang, afwisseling tussen actie en rust. Zo leert men om rustfases in het leven toe te passen, zodat op een natuurlijke manier de spanningen van de geleverde prestaties afgevloeid kunnen worden en men inzicht krijgt in zijn eigen functioneren.

 

Yoga Nidra; de Sleepless sleep genoemd.

Dit is een enkele duizenden jaren oude techniek uit de tantra.
Het is een staat van rustige aandacht waarbij de geest helder blijft maar het lichaam in een staat van diepe rust komt, als in slaap. Het is een staat van slaaploze slaap.
Yoga nidra heeft een positieve uitwerking op de gezondheid en brengt beide hersenhelften in evenwicht, waardoor emotionele spanningen gezuiverd kunnen worden.
Bronnen: Van Dixhoorn, Swami Satyananda Saraswati.
Met beide technieken leert men om bewust te ontspannen. Ze kunnen altijd en overal toegepast worden. Er ontstaat een beter contact met het lichaam (lichaamsbewustwording). Zo leert men de signalen van overbelasting eerder en beter herkennen, wat het herstelproces ten goede zal komen.

Momenteel zijn er geen lessen beschikbaar.
Individuele lessen en/of cursussen zijn op aanvraag mogelijk.

 

TOP